Komosa ryżowa – a inaczej też Quinoa

Komosa ryżowa, a inaczej nazywana też Quinoa. Jest to jeden z peruwiańskich produktów. Kiedyś był to główny składnik dań Indian, teraz stał się straszliwie popularny na całym świecie.

Komosę ryżową można traktować jak zboże, ale de facto jest ona nasieniem rośliny spokrewnionej ze szpinakiem. Niewielkie kuleczki mogą być białe, różowe, czarne lub czerwone. To najbardziej popularne rozróżnienie, ale tak właściwie występuje na świecie setki innych odmian.Komosa ryżowa wlicza się w bazę wielu potraw, jednak najlepiej jest łączyć ją z innymi nasionami i zbożami takimi jak np. kaszą jaglana, bulgur lub kuskus.

Komosa ma lekko orzechowy i trawiasty smak, wybija się też tam gorycz, a to ze względu na to, że nasiona pokryte są saponinami – czyli gorzkimi związkami chemicznymi. Najwięcej goryczy ma w sobie jednak ciemna Quinoa. W większości przypadków otoczkę usuwa się już w  procesie produkcji, ale warto też nasiona dokładnie wypłukać. Najpierw moczy się nasiona w zimnej wodzie przez 5 minut. Następnie należy je wypłukać i odcedźić na sitku, po czym wstawić pod zimną wodę na 2-3 minuty. Cały mankament w tym, by ściekająca z sitka woda stała się czysta, a na nasionach nie wytworzyła się już dodatkowa piana.

Jak gotować? Jest kilka sposobów

  1. Należy podprażyć w suchym garnku pół miarki komosy ryżowej, a następnie dodać trochę soli oraz wlać 1 miarkę wody. To wszystko zagotować.  Należy zmniejszyć ogień, przykryć garnek i gotować 15 minut. Po tym czasie zdejmujemy z ognia i odstawiamy na bok na kilka minut. Dopiero potem odkrywamy.
  2. Zagotować 2 miarki wody z solą, wsypać 2 miarki komosy i doprowadzić do wrzenia. Zmniejszamy ogień, przykrywamy to i gotujemy jakieś 20 minut. Na końcu odcedzamy, wsypujemy z powrotem do garnka i przykrywamy pokrywką. Odstawiamy na bok na kwadrans czasu.
  3. W garnku gotujemy 1 miarkę wody. Na sitko wsypujemy 2 miarki komosy i ustawiamy je na garnku. Przykrywamy i gotujemy na parze przez 20 minut. Po zdjęciu z ognia odstawiamy na 15 minut.

Uwaga. Czerwona i czarna Quinoa gotuje się o jakieś 7 do 10 minut dłużej.

  • baśka

    Nie wiedziałem że aż na tyle sposobów można to przyrządzić. Znałem tylko ten drugi